Warsztaty

Drukuj
Kategoria: Aktualności
Opublikowano o. Gerwazy Podworski ofm

Kochani Przyjaciele Misji Franciszkańskich dzielę się z radością która była udziałem kleryków, misjonarzy i sekretarzy ewangelizacji misyjnych.

W dniach 29 VIII --- 02 IX 2016 r. odbyły się warsztaty misyjne. Warsztaty misyjne-1

Obecni misjonarze:

1.      o. Jakub Kowalczyk OFM – 17 miesięcy w Kazachstanie, obecnie przygotowuje się do pracy w Kamerunie.

2.      o. Stanisław Smosna OFM – 34 lata z Kongo Dem.

3.      br. Bronisław Zając OFM – 3 lata w Maroko

4.      o. Zbigniew Świerczek OFM Conv – 20 lat w Boliwii, 1 rok w Argentynie – aktualnie wyjeżdża do Peru.

5.      o. Seweryn Matyasik OFM – 14 lat w Argentynie, od roku w Ekwadorze.

6.      o. Sykstus Gajda OFM – 30 lat w Boliwii.

7.      o. Sebastian Unsner OFM – w projekcie Kurii Generalnej 11 lat w Kenii, 1 rok w Zambii obecnie od 15 lat w Malawi.

8.      o. Rafał Segith OFM – 22 lata w Togo obecnie w 13 lat Burkina Faso.

9.      o. Karol Piela OFM – wyjeżdża do Boliwii.

Obecni sekretarze misji i ewangelizacji misyjnej:

1.      o. Gerwazy Podworski ofm - Kraków

2.      o. Dydak Mientki ofm - Poznań

3.      o. Mariusz Uniżycki ofm – Kraków

4.      o. Dymitr Żeglin ofm – Katowice Panewniki

5.      o. Krystian Pieczka ofm – Wrocław

6.      o. Ryszard Jarmuż ofm conv. - Kraków

Obecni klerycy

OFM Conv Niepokalanów – br. Grzegorz Świerkosz, br. Adam Ślusarczyk

OFM Conv Kraków – br. Mateusz Gliwa, br. Dawid Nowak

OFM Kraków – diak. Klemens Świerz, diak. Krzysztof Skwarło, br. Piotr Gądek, br Efraim Rogula, br. Kalikst Jasuba

OFM Wrocław – br. Stefan Rak

OFM Katowice Panewniki – br. Jozafat Kik

OFM Poznań – br. Aureliusz Grabowski; br. Ignacy Wiśniewski.

Wyższe Seminarium Duchowne na Bronowicach w Krakowie ugościło w swych murach wszystkich wymienionych powyżej. Warsztaty rozpoczynaliśmy o 7.30 Mszą św. z homilią i Jutrznią. Po śniadaniu dobywały się wykłady i prezentacje multimedialne o tematyce misyjnej. Każdy dzień podzielony był na prezentacje poranne i popołudniowe. Przez te dwa dni wysłuchaliśmy bardzo ciekawych relacji popartych prezentacjami multimedialnymi. Zadawano też wiele pytań uzupełniających opowiadania misjonarzy.

W tym roku warsztaty misyjne dotyczyły w znacznej mierze współżycia na misjach wyznawców Islamu z Chrześcijanami. Nasi misjonarze którzy mają kontakt w kraju misyjnym z wyznawcami Allaha na terenie Afryki opowiadali o dobrym współżyciu wszystkich wyznawców Jednego Boga. Zdarzają się małżeństwa mieszane gdzie muzułmanin poślubia chrześcijankę i odwrotnie chrześcijanin poślubia muzułmankę. Najczęściej jest tak, że małżonka przechodzi na wiarę męża ale są wypadki, że mąż nie nalega na zmianę wyznania swojej żony. Dzieci natomiast zostają przy wierze ojca. Nasi misjonarze opowiadali o dobrych relacjach z Imamami, którzy są odpowiednikami naszych księży.

W Ameryce Łacińskiej tzn. w Peru, Boliwii, Ekwadorze misjonarze nie mają kontaktów z wyznawcami Islamu. W tych krajach jest jeszcze mało meczetów ale przyszłość i tam jest pod znakiem zapytania. W dzisiejszych czasach rzeczywistość zmienia się szybko. W Buenos Aires w stolicy Argentyny misjonarze spotykają meczety ale jeszcze w nich Imamowie nie nawołują do nienawiści wobec innych, być może jest to kwestia czasu.

Świadectwa misjonarzy były bardzo ciekawe nie tylko dla kleryków ale i dla moderatorów misyjnych, którzy nigdy nie byli na misjach a w swoich prowincjach zostali odpowiedzialni za tak bardzo ważne dzieło ewangelizacji.

o. Rafał Segith zaprezentował nam ciekawy  filmik własnoręcznie nakręcony o wydobywaniu złota w Burkina Faso. Opowiadał, że teren był prywatny i „górnicy” kopali doły do 20 m w poszukiwaniu złota. W kilku przypadkach takie kopanie kończyło się tragedią i śmiercią kopacza poprzez obsunięcie się ścian prowizorycznych dołów niczym nie zabezpieczonych. W porze deszczowej był całkowity zakaz kopania. Przy tych „kopalniach” i pokrewnych zawodach zatrudnionych było około 5 tysięcy ludzi. Praca była ciężka i prymitywna a w niektórych tylko przypadkach opłacalna. Ci którzy się dorobili bardzo często źle kończyli sięgając po alkohol i narkotyki.

Br. Bronisław Zając który 3 lata pracował w Maroku a więc w kraju muzułmańskim był tam w projekcie Kurii Generalnej. Franciszkanie pracujący w Maroku nie mogą ewangelizować poza kościołem. O dziwo w tym kraju na kościele można bardzo łatwo zauważyć znak krzyża. Jest wieża z dzwonem ale dzwony muszą milczeć. Opowiadał br. Bronisław, że na południu Hiszpanii w pewnym mieście nie mógł znaleźć kościoła bo nie miał na zewnątrz żadnych znaków chrześcijańskich. Przechodził kilka razy obok niego dopiero zapytany przechodzień mu go wskazał. Br. Bronisław opowiadał bardzo ciepło o ojcu Symeonie Stachera, który już wiele lat pracuje w Maroku. Ojciec Symeon ma też wielki szacunek i  uznanie na dworze królewskim. Za jego działalność na rzecz wszystkich ludzi szczególnie więźniów polskich i litewskich został uhoronowany Złotym Krzyżem Zasługi. Uroczystość wręczenia odznaczenia przyznanego przez Prezydenta RP odbyła się 11 listopada 2012 r. w Rabacie, w rezydencji ambasadora RP. Więcej informacji o. Symeonie proszę szukać w internecie.

W Wyższym Seminarium Duchownym na Bronowicach gdzie odbyły się nasze warsztaty, dzięki życzliwości o. Nikodema Gdyka zwiedziliśmy piękne muzeum misyjne. Ciekawe Warsztaty misyjne-5 zdjęcia proszę zobaczyć w galerii.

W ostatnim dniu 1 IX zwiedzaliśmy kościół św. Bernardyna ze Sieny na Stradomiu, Bazylikę św. Franciszka (OFM Conv.), gdzie w kaplicy Męki Pańskiej i przy relikwiach pierwszych błogosławionych męczenników misjonarzy o. Michała Tomaszka i o. Zbigniewa Strzałkowskiego odprawiliśmy Mszę świętą. Następnie br. pracujący w zakrystii oprowadził nas po konwencie. Następnie zatrzymaliśmy się w Rynku przy figurze św. Jana Kapistrana, który w 1453 roku tutaj głosił kazania i pozostawił po sobie klasztor i kościół św. Bernardyna ze Sieny na Stradomiu. Od tego kościoła ci nowi zakonnicy chociaż franciszkanie zostali wkrótce nazwani przez mieszkańców Krakowa OO. Bernardynami. Wśród nich byli obecni już święci: św. Jan z Dukli i św. Szymon z Lipnicy. Idąc dalej uliczkami starego Krakowa dotarliśmy do klasztoru św. Kazimierza przy ulicy Reformackiej. Tutaj o. Mariusz Uniżycki opowiedział nam historię kościoła i o tym co kryją słynne piwnice kościoła. Od XV wieku ok 1500 zmarłych pochowano pod obecnym kościołem. Mikroklimat piwnic sprawił, że 70 ciał zmarłych zostało zachowanych od rozkładu. Wyjątkowo nasza grupa mogła nawiedzić ten niezwykły cmentarz. Niektórzy z nas byli tam po raz pierwszy. Był to dla nas czas zadumy i refleksji nad przemijaniem życia.

Wspólnota klasztoru podjęła nas obiadem za który dziękujemy. Po obiedzie ojciec Nikodem Gdyk opowiedział nam o komisariacie Ziemi Świętej i planowanej pielgrzymce z okazji 800 lecia misji franciszkańskiej w Ojczyźnie Chrystusa. Pożegnaliśmy współbraci i udaliśmy się z powrotem do klasztoru św. Bernardyna na Stradomiu. Po kawie z imieninowym ciastkiem pojechaliśmy na koronkę Miłosierdzia Bożego do Krakowskich Łagiewnik. Przyjechaliśmy na godz. 15. W Starym Kościele przy relikwiach świętej siostry Faustyny i wypełnionym kościele wspólnie z ludem się modliliśmy. Po modlitwie był czas na zakupy, wjazd na widokową wieżę i nawiedzenie sanktuarium Jana Pawła II. I tak pobożnie zakończyliśmy kolejny dzień naszych warsztatów.

W piątek 2 września odprawiliśmy wspólnie ostatnią Eucharystię pod przewodnictwem długoletniego misjonarza a obecnie sekretarza misyjnego ojca Ryszarda Jarmuża OFM Conv. Po śniadaniu zakończyliśmy nasze spotkanie i rozjechaliśmy się do naszych konwentów. Bogu niech będą dzięki za przeżyte wspólne dni i za owoce tych wspólnych spotkań. Do następnego spotkania za rok!!!!!